“Aan mij ligt het niet, ik heb het duidelijk gezegd.” “Hebben we laatst afgesproken dat we het zo doen, doen ze het niet!” Laatst had ik zelf weer zo’n moment in mijn lessen. Ik dacht dat ik vrij duidelijk een opdracht gegeven had. Er kwam weinig beweging in de groep. In eerste instantie voelde ik irritatie: “Ze luisteren gewoon niet, schoot er door mijn hoofd”. Ik had deze irritatie uit kunnen spreken en de schuld van de niet begrepen opdracht bij de leerlingen kunnen leggen.

Aan mijn goede uitleg kon het tenslotte niet liggen. Ik besloot het open te gooien en aan de leerlingen te vragen hoe het kwam dat ik geen actie zag. De redenen waren divers: “ik was even afgeleid mevrouw.” “Ik begrijp niet echt wat ik moet doen.” “Ik heb geen zin vandaag.” De leerlingen waren eerlijk over hun aandeel in de inactiviteit. “Ok, wat hebben jullie nodig om nu aan de slag te kunnen?” “Misschien kunnen we de eerste opdrachten even samen doen, zodat we daarna zelf verder kunnen?” Iedereen daarmee eens? Ja, dan gaan we verder. hashtag#eigenaarschaphashtag#verantwoordelijkheidhashtag#onderwijshashtag#gepersonaliseerdleren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *