Hij doet gewoon niks.” “Ze komt altijd te laat.” “Nooit maken ze huiswerk.” Passiviteit bij leerlingen is een veelvoorkomend probleem. Vaak staan er allerlei straffen op het gedrag wat deze leerlingen vertonen. Op korte termijn kan dit tot een verbetering leiden in gedrag. Op lange termijn treedt er geen verbetering op en regelmatig verergert het gedrag. Leerlingen voelen de afwijzing. Wil je dit probleem echt oplossen. Kijk dan naar de dieperliggende oorzaken. Is de leerling onzeker over eigen kunnen? Zit de leerling vast in zijn eigen patronen en gelooft hij of zij niet in verbetering.

Welke overtuigingen leven er bij de leerling? Dit vergt een andere aanpak in het onderwijs en een blik in de spiegel. Hoe gaan we om met passiviteit. Straffen we alleen of kijken we ook naar het kind? Op welke manier communiceren wij met kinderen en welke overtuigingen leven er bij ons over kinderen die ogenschijnlijk niets doen? hashtag#eigenaarschaphashtag#verantwoordelijkheidhashtag#reflectiehashtag#onderwijshashtag#lerenhashtag#passiviteithashtag#gepersonaliseerdleren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *